tirsdag 31. august 2010

Fakta om messing



Visste du at ekte  messing er fri for nikkel? Ekte messing består av en legering av kobber og sink.  Dermed er det et flott materiale for nikkelallergikere! Men messing kan og bestå av tinn og aluminium.

Messing heter brass på engelsk og derav har vi fått navnet brassband. Messing blir brukt både til trombone, tuba, trompet, kornett, fransk horn, tenor horn, saxophone, munnspill og kirkeorgelpiper. Messing er og mye brukt til bruksgjenstander til sjøs og til koblinger o.a. som brukes i forbindelse med vann o.a.

Messing er og et spennende materiale som med tiden får patina om det ikke er beskyttet med syrefri voks eller lakk. Messing kan og okyderes og kan da få alt fra svart patina, til brun, blå, grønn og lilla.
Alt etter hva den oksyderes med.

Jeg liker godt å bruke messing til smykker. Som f.eks. det armbåndet du ser på bildet i dette innlegget.

Til slutt en oppskrift på enkel rengjøring av messing:
Bland 1 ts sitronsyre (hobbybutikker, apotek, matbutikk)
1 SS oppvaskmiddel
1 liter kokende vann

Legg missingen du skal rengjøre i blandingen og la det ligge i 2-3 minutter før du skyller gjenstandene i med vann. Gjerne kaldt vann. NB! Naturperler, plast og smykkesteiner kan bli ødelagte av blandingen. Så bruk det bare på gjenstander/smykker av ren messing eller gjenstander/smykker du vet kan tåle det.

6 kommentarer:

  1. Hva du vet.....

    Rengjøringen viste jeg om og bruker.
    Kjempe bra.

    Klem Connie

    SvarSlett
  2. Connie: Tenkte det kunne være interessant å lese om :)

    SvarSlett
  3. Hei! Fin side du har:) jeg lurer fælt på hvordan du oksiderer messing slik at det får svart/ brun patina? Jeg har messingdørhåndtak som jeg ikke vil ha blanke, men har enda ikke funnet ut hvordan jeg skal gjøre det... Takknemlig for raskt svar:) mvh monaviksaas@gmail.com

    SvarSlett
  4. DHei! Tusen takk! :)
    Du kan bruke samme type oksydering som til sølv. Oxylenoxyd (ferdig blandet) eller gelepasta fra www.cooltools.com. Du kan og kjøpe jernklorid på apoteket.

    Det er mest sannsylig er messingen på dørhåndtakene er lakket. Da nytter det ikke med overstående men da kan du bruke gravoxide som du bl.a. får kjøpt her: http://www.gravograph.no/default.asp?gruppe=9500&hovedkategori_id=51&underkategori_id=148&bransje=&side=23&vareid=522001111

    Lykke til med oksyderingen! :)

    SvarSlett
  5. Vet du noen flere like bra sider om messing.som deg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Nei, dessverre vet jeg ikke om flere sider om messing i det hele tatt.

      Slett

Takk for din kommentar. :D
Thank you for your comment. :D

Hvordan finne din armbåndstørrelse - How to find your bracelet size

 Hei! I dag tenkte jeg at det var på tide å skrive om hvordan man finner sin armbåndstørrelse. For jeg vet mange sliter med det. Problemet e...