onsdag 2. november 2011

Making bracelet yourself? - Lage armbånd selv?


**Jeg har fått mail fra ei dame som laget seg et flott armbånd som endte opp med å ikke passe. Som hun skriver: "Jeg skjønner det ikke, for jeg målte håndleddet for å får det til å passe. Og jeg beregnet litt ekstra lengde på strengen, for å lage løkker i hver ende. Men når det var ferdig var det altfor lite! Dette skjer hver gang. Hva gjør jeg feil?".

Når man lager armbånd med f.eks. bare en skinnsnor og har en og annen perle på, vil den fremgangsmåten være grei. Men med en gang det er snakk om perler med litt størrelse blir det feil. Og grunnen til det er, at jo større perler jo mindre blir innerdiameteren, på armbåndet. For perlene tar lik plass på alle sider av smykkewireren. Derfor er det ikke lengden på snoren. men innerdiameteren på det ferdige armbåndet som er avgjørende. Så når jeg lager armbånd til noen lager jeg det alltid slik at innerdiameteren stemmer med målet de oppgav til meg. (altså målet rundt håndleddet + det ekstra de vil ha i luft mellom håndledd og armbånd)

For å unngå å bruke for mye smykkestreng eller hva man nå trer perlene på, kan disse tres slik man vil ha dem på f.eks. en snor eller fiskesen. Deretter måler man hvor mange perler man trenger for å få riktig innerdiameter. Når man har funnet ut det trer man det på sølvstrengen eller det man nå ville ha det på. Husk å legge til ekstra for avslutningen av armbåndet (lås osv.). På denne måten vil det stemme til slutt.


**I have received a mail from a woman who has made herself a lovely bracelet, that ended up not fitting. As she writes: "I don't understand, because I measured my wrist to make it fit. And I measured some extra lenght for the loops in each end. But when I was finished it was to small! It happens every time! What am I doing wrong?".

When We are making bracelet with a.o. a leather cord and got one or two small beads on it, will this technique be alright. But as soon as we add more beads and espesially larger beads  will it go wrong. The reason are the fact that, the bigger pearls jo smaller the inside diameter on a bracelet. The beads take up space on each side of the treading wire.  Therefor it is not the lenght on the beading wire, but the inner diametere on the finished bracelet that is the vital importance. So when I make bracelet for someone. I always make it in that way that the inner diameter are mathcing the measurement they gave me. (And that is the circumference on their wrist pluss some desired space between the wrist and the bracelet).

To avoid to use to much beading wire or what you are using for beading. You may use a.o. fishing line to thread the beads on. Thereafter you measure how many you need to get the inner diameter right.  When you have measured that out you thread it on the beading wire. Remember to add enought to the finishing touch. (clasp and so on). In that way it will be ringt in the end.

3 kommentarer:

  1. Ja dette er jo logisk, men fort gjort å glemme. Tenking og planlegging er halve arbeidet, gjelder i høyeste grad for mine syprosjekter også.

    SvarSlett
  2. i love this piece it is so unique

    SvarSlett
  3. Takk for koselig kommentar Elisabeth!

    Thank you Michelle!

    SvarSlett

Takk for din kommentar. :D
Thank you for your comment. :D

Hvordan finne din armbåndstørrelse - How to find your bracelet size

 Hei! I dag tenkte jeg at det var på tide å skrive om hvordan man finner sin armbåndstørrelse. For jeg vet mange sliter med det. Problemet e...