tirsdag 9. januar 2018

En ring blir til - The making of a ring


Godt nytt år! - Happy New Year!

Håper du har hatt en god jul og kjekk nyttårsfeiring! Jeg har brukt litt tid på å komme igang med ting etter nyttår. Jeg har hatt fri i 2 uker. Og det er rart med det etter en lang friperiode. Da blir jeg litt "lat". Så når hverdagen kommer og bestillingene strømmer på blir jeg alltid litt stresset i starten. Mange av bestillingene jeg har fått i det siste har vært på Nordic Winter ring i sølv. Og når jeg laget disse kom jeg på at jeg kunne jo ta bilder av prosessen. Det er ganske mye arbeid som ligger bak. Spør gjerne om du lurer på noe!

Hilsen Lissie

***

I hope  you have had a merry christmas and a great new years eve celebration! I have used some time to get going again after new years eve. I have had 2 weeks off. And after a long period with only free time. I get a bit "lazy". So when I am back in business and the orders comes inn one by one. I get a bit stressed in the start. Many of the orders I have received lately has been on the Nordic Winter silver ring. And when I have made these. I got the idea of showing you the work that are behind these rings. Please ask if you have any questions.

Best wishes from Lissie


Først tar jeg en tykk sølvstreng - First I take a thick silver wire



Deretter banker jeg denne...
Thereafter I hammer the wire...

...slik at den blir flat med riktig mønster
to get the right pattern and a flat result

Deretter legger jeg den rundt en mandrell og kutter til riktig størrelse
Thereafter I shape it around a mandrel and cuts to right size

Så lodder jeg ringen sammen i skjøten
Then I solder the ring at the joint
Ringen bankes for å være sikker på at den er rett
The ring is hammered to make sure it is straight

Deretter filer jeg loddeskjøten (om der er noen)
Thereafter I file the solder joint (if there is any)


Filer og på innsiden - I also files on the inside

Ringen blir grundig rengjort og jeg sjekker at størrelsen fortsatt stemmer
The ring are cleaned and I check that the size is still right

Deretter legger ringen i okyderingsbad for å få den svart
Thereafter the ring are placed in oxidizing bath to get it black

Til slutt pusser jeg ringen slik at mønsteret blir fremevet - uten å fjerne all oksydering
At the end I buff the ring to accentuate the pattern - without removing all the oxidizing

Og så er ringen ferdig og klar til å sendes til sin nye eier!
And then the ring is finished and ready to be shipped to its new owner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar. :D
Thank you for your comment. :D

Hvordan finne din armbåndstørrelse - How to find your bracelet size

 Hei! I dag tenkte jeg at det var på tide å skrive om hvordan man finner sin armbåndstørrelse. For jeg vet mange sliter med det. Problemet e...